De voor en nadelen van digitale receptie

Voor bedrijven worden door de opkomst van moderne communicatie en technologie steeds meer dingen mogelijk. Veel dingen kunnen worden geautomatiseerd en ook dingen die eerst niet voor mogelijk werden gehouden. Een voorbeeld van een beroep dat onder druk staat door automatisering van moderne technologie is de receptionist. Deze dreigt vervangen te worden door bezoekersregistratie software. Voor bedrijven zijn er duidelijke voordelen hiervoor en misschien iets minder duidelijke nadelen.

De voordelen zijn natuurlijk geld besparing. Een bezoekersapp is simpelweg veel goedkoper dan iemand in dienst hebben om de hele dag bij de receptie te zitten. Door de belangrijke taken van administratie en dergelijke aan de computer over te laten kan een hele hoop saai werk voor de mens worden uit gespaard. Hierdoor heeft het bedrijf minder mensen nodig en zo kan het dus meer winst maken. Onder het mom van efficiency en andere Engelstalige termen die op de Zuid-as populair zijn is deze automatisering dus puur goed. Onze meritocratie zal dan korte metten maken met hen die niet meer goed genoeg presteren voor het verdienen van de kost door het beheren van de receptie.

Aan de cynische toon uit de afgelopen paar zinnen zal vast al zijn gebleken dat ik denk dat er een belangrijke keerzijde is. Belangrijk is ook dat de receptie er is voor het ontvangen van mensen. De ontvangst van mensen kan eigenlijk niet geautomatiseerd worden. Moeten we überhaupt wel willen leven in een wereld waar computers op een voor de mens normaal en natuurlijke wijze aanvoelende manier kan communiceren? Dit soort vaardigheden die nu nog alleen aan de mens toebehoren zijn belangrijker dan mensen soms denken. Sociale contacten zijn de belangrijkste dingen in de wereld voor ons westerse mensen die al niet meer hoeven te overleven. Laten we deze dus niet onder het mom van efficiëntie verminderen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.